سبد خرید خالی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

با‌‌ما‌در‌تماس باشید 21-66752089
سبد خرید خالی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

یک مهندس صدا توضیح می دهد چرا Dolby Atmos جایگزین استریو خواهد شد

برای بیش از شش دهه ما از بازتولید موسیقی با صدای استیرو لذت برده ایم، اگرچه در این میان چند فرمت surround سعی در جایگزین کردن آن داشتند. حالا Dolby Atmos یکی از مدعیان جایگزینی استریو است و می تواند تکنولوژی غرق شدن سینماتیک در صدا را برای موسیقی به ارمغان بیاورد و مهم تر از همه این که شما می توانید در سیستم های صوتی خانگی از این تجربه لذت ببرید.

یکی از اولین استودیوهای بریتانیایی که روی این تکنولوژی سرمایه گذاری کرده Dean St Studios است؛ جایی که موزیسین هایی همچون ادل، دیوید بویی، جان اجند، لیدی گاگا و اد شیرن کارهایشان را ضبط کرده اند.

Dolby Atmos چیست؟

شاید تکنولوژی Dolby Atmos هنگام سینما رفتن تجربه کرده باشید؛ سیستم پلی بک چند اسپیکره ای که موجب می شود شما صدایی پویا را اطراف خود احساس کنید و در آن غرق شوید.

همچنین احتمالا می دانید که سیستم های صوتی خانگی – ساند بارها، هدفون ها و غیره – به شما اجازه می دهند این تجربه را در خانه شبیه سازی کنید و در حال حاضر شرکت هایی مانند

Netflix، Disney و Apple TV محتواهایی این چنینی تولید می کنند.

با این حال چیزی که شاید ندانید این است که موسیقی Dolby Atmos بخش جدیدی از این تکنولوژی است که می تواند نحوه ی استفاده و لذت بردن ما از موسیقی را متحول کند. از این تکنولوژی به عنوان جانشین استریو یاد می شود. استودیوی Dean St. در لندن یکی از اولین استودیوهای مهم است که روی این تکنولوژی سرمایه گذاری کرده است.

استن کایبرت، مهندس صدایی که مسئول ساخت سیستم صوتی این استودیو بوده می گوید: “ما برای دهه ها منتظر جانشینی برای استریو بوده ایم. استریو یک تکنولوژی قدیمی است. شما با موسیقی می خواهید چیزی را احساس کنید، مثلا موزیکی که مناسب شب جمعه یا صبح جمعه است به شما حس شب جمعه یا صبح جمعه را می دهد؛ این احساسات در استریو از بین رفته اند. البته این موضوع تقصیر استریو نیست اما با Dolby Atmos می توانید این احساسات را به خوبی تجربه کنید. Dolby Atmos بزرگ تر و هیجان انگیزتر از استریو است و می تواند پر انرژی تر، صمیمی تر و آرامش بخش تر باشد. هر چیزی که استریو انجام می دهد، Dolby Atmos آن را به شکل عمیق تری ارائه می دهد”.

حالا سوال پیش می آید که Dolby Atmos چگونه کار می کند؟

به لحاظ فنی، در حالی که صدای استریو به دو کانال خروجی محدود است، Dolby Atmos تعداد 128 لوکیشن مجزا را برای ارسال صدا ارائه می دهد که می تواند بر اساس نیاز فرد میکس کننده حرکت و تغییر کند و از کانکشنی با نرم افزارهای آهنگسازی که از این فرمت پشتیبانی می کنند (Pro Tools, Logic, Ableton) ایجاد کند. در حالی که در این تکنولوژی هم مانند فرمت های 5.1 یا 7.1 در حین میکس نیاز است اسپیکرهایی اطراف فرد میکس کننده قرار بگیرد، اما نسبت به این فرمت ها تعداد اسپیکر کمتری نیاز است و برای مصرف کننده، این فرمت می تواند روی هر سیستمی که از تکنولوژی Atmos پشتیبانی می کند استفاده شود.

استن کایبرت ادامه می دهد که: “مثلا در میکسی که برای فرمت Dolby Atmos انجام می دهید می توانید درامز، بیس و وکال را جلوی میکس قرار دهید و سپس با استفاده از تکنولوژی Atmos ارکستر را اطراف شنونده قرار دهید. یا مثلا در این فرمت می توانید صدای واید تری داشته باشید: در استریو از ابزارهایی برای گسترده تر کردن استریو ایمیج استفاده می شود اما با Atmos صدا می تواند تا جایی که می خواهید واید باشد.

ابزارهایی که Atmos در طول، عمق، ارتفاع و ساب به شما می دهد، تمام چیزیست که در مقایسه با استریو نیاز دارید. در حالت استریو شما همیشه در حین میکس باید چیزهایی را فدای دیگری کنید؛ مثلا اگر می خواهید صدای گیتار را بشنوید باید صدای سینتی سایزر را کم کنید. در حین میکس باید مدام تصمیماتی این چنینی بگیرید و تنظیمات اکولایزری را برحسب صداهای موجود در میکس ایجاد کنید. در فرمت Atmos نیاز به انجام چنین کاری نیست چرا که برای هر المانی در میکس فضای کافی وجود دارد. موسیقی در این فرمت بسیار داینامیک است و تجربه ی آن بسیار لذت بخش خواهد بود”.

استن کایبرت درک بالایی از میکس دارد. او بیش از دو دهه را در صنعت صدا گذرانده و به عنوان مهندس Pro Tools برای میکس من معروف یعنی اسپایک استنت و به عنوان مهندس صدای گروه Oasis کار کرده است. او همچنین مدت زیادیست که برای Paul Weller کار می کند.

Atmos برای همه

سیستمی که در Dean St. Studios نصب شده چیزیسیت که استن کایبرت از آن به عنوان “یک ستاپ رده بالای PMC 9.1.4” یاد می کند. این ستاپ شامل مانیتورهای اکتیو IB2S XBD-A ساخت برند PMC برای کانال های اصلی چپ و راست، یک مانیتور PMC IB2S-A برای کانال وسطی، ده اسپیکر مجزای Wafer2 برای کانال های surround و height و در نهایت چهار ساب ووفر sub2 می شود. با چنین ستاپی نه تنها شنوندگان میکس های Atmos کاملا در موسیقی غرق می شوند، بلکه بسیاری از دردسرهای مهندسان میکس از جهت تطبیق دادن میکس با سیستم های پلی بک مختلف را کاهش می دهد.

“وقتی با فرمت استریو کار میکس انجام می دهم، بیشترین دغدغه ی من این است که میکسی که انجام می دهم در هدفون، کلاب ها، رادیو یا یک سیستم رده بالای برند فوکال چگونه صدا خواهد داد. در این حالت من فقط یک میکس دارم که باید در تمام سیستم ها خوب صدا بدهد. اما Atmos برای موزیک یک فرمت پویاست، یعنی وقتی من یک میکس Atmos میسازم، این میکس خودش با دستگاه مقصدی که روی آن پلی خواهد شد تطبیق پیدا می کند. مثلا اگر میکس Atmos را روی Sonos Soundbar که یک سیستم 5.1.2 پلی کنید، میکس برای پلی شدن روی این دستگاه بهینه می شود. حالا اگر همان میکس را با یک هدفون Sennheiser 660 گوش کنید، باز هم میکس برای آن بهینه می شود و شما صدایی سه بُعدی را خواهید شنید”.

او ادامه می دهد که “همچنین شیوه ای که ما میکس را درست می کنیم متفاوت خواهد بود. Atmos یک فضاست، اما قرار نیست تمام میکس هایی که به این شیوه انجام می شوند مانند فیلم های ماروِل صدا بدهد – که البته چنین چیزی ممکن است. شاید سبکی مانند EDM مناسب تحرک و خلاقیتی که در فضای Atmos وجود دارد باشد. اما بسیاری از سبک های دیگر از غنی تر شدن، واید شدن و عمیق تر شدن صدادهی سود می برند. از طرفی هم مخاطب به راحتی می تواند این فرمت را تجربه کند؛ برای استفاده از آن نیاز به دیسک بلو-ری نیست، بلکه تنها کافیست موزیک را استریم کنید و تکنولوژی پخش آن نیز همین حالا در صدها میلیون خانه وجود دارد. امروزه مردم ساند بارهایی دارند که از Atmos پشتیبانی می کنند. اسپیکر هوشمند Echo Studio محصول آمازون فوق العاده است و از Atmos پشتیبانی می کند. همچنین هدفون هایی که از نوع binaural هستند توانایی پخش این تکنولوژی را دارند”.

با چنین انعطافی در پروسه ی میکس، قابلیت های بسیار زیادی و متفاوتی برای میکس های Atmos ایجاد می شود؛ مثلا می توان تجربه ی حضور در یک اجرای زنده را به خانه ها آورد، چیزی که با وجود کرونا به یک اتفاق دور از دسترس تبدیل شده است.

“هدف تمام میکس ها این است که حس موزیک را انتقال دهند و میکس با Atmos این امکان را فراهم می کند که حس و مقصود موسیقی بهتر منتقل شود. با این فرمت می توان حس بودن در یک محیط اجرای زنده را به شنونده منتقل کرد. این فرمت قرار نیست تنها صداها را پرحجم تر کند؛ اگر موزیک شما تنها یک گیتار و وکال داشته باشد، Atmos می تواند حس صمیمانه تری به آن بدهد؛ اگر موزیک شما EDM باشد، با Atmos می توان استخوان های شنونده را به لرزه انداخت. تمام این قابلیت ها بدون هیچ تنظیم خاصی در سیستم پخش شنونده اتفاق خواهد افتاد. پیش از این، سایر فرمت ها کاملا درک نمی شدند و برای همه قابل دسترس نبودند، اما تکنولوژی Atmos همین حالا در بسیاری از خانه ها قرار دارد. این تکنولوژی قطعا جایگزین استریو خواهد شد.”

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      هونیا موزیک | بازرگانی قادری فروشگاه آلات موسیقی گیتار پیانو گیتار الکتریک لوازم موسیقی
      فیلدهایی را که قرار است نشان داده شوند را انتخاب کنید. باقی پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
      • Image
      • SKU
      • Rating
      • Price
      • Stock
      • Availability
      • Add to cart
      • Description
      • Content
      • Weight
      • Dimensions
      • Additional information
      • Attributes
      • Custom attributes
      • Custom fields
      برای مخفی کردن نوار مقایسه، در خارج کلیک کنید
      مقایسه